حقایق و تعاریف سردرد میگرنی (قسمت اول)


سردرد میگرنی یکی از شایع ترین مشکلات در بخش های اورژانس و درمانگاه ها است. آنها به علت تغییر در مغز و رگ های خونی اطراف آن بوجود می آیند.


حقایق و تعاریف سردرد میگرنی (قسمت اول)
  • سردرد میگرنی معمولا از 4 تا 72 ساعت طول می کشد و با فرکانس روزانه تا کمتر از یک بار در سال متفاوت اند.
  • با توجه به بنیاد ملی سردرد، بیش از 37 میلیون آمریکایی از ابتلا به میگرن رنج می برند و این در زنان سه برابر مردان است. حدود 70٪ تا 80٪ افراد مبتلا به میگرن (به نام میگرنی) دارای اعضای دیگر خانواده هستند که آنها نیز این بیماری را داشته اند.
  • افراد مبتلا به میگرن کلاسیک قبل از سردردشان یک تشعشعی از نور را حس می کنند. اغلب اوقات یک اختلال بصری (خطوط نور یا تصاویر ناهموار) است. میگرن کلاسیک معمولا بسیار شدیدتر از میگرن معمولی است.
  • وضعیت میگرنیوس یک حمله ی میگرنی است که بیش از 72 ساعت طول می کشد.

علت سردرد میگرنی چیست؟

  • علت دقیق سردردهای میگرنی به وضوح قابل درک نیست، اما کارشناسان بر این باورند که آن به دلیل ترکیبی از گسترش عروق خونی و آزاد شدن برخی از مواد شیمیایی است که سبب التهاب و درد می شود.
  • دوپامین مواد شیمیایی و سروتونین در میان کسانی است که درگیر میگرن هستند. این مواد شیمیایی به طور طبیعی در مغز یافت می شود و می تواند عروق خونی را به صورت غیر طبیعی در صورت وجود مقادیر غیرطبیعی یا عروق خونی غیر حساس به آن درگیر کند.
  • به نظر میرسد خطرات و عوامل مختلف باعث میگرن در افرادی که مستعد ابتلا به این بیماری هستند، می شود. افراد مختلف ممکن است دارای عوارض مختلف باشند. محرک های فردی می تواند شامل موارد زیر باشد:
  • بعضی از غذاها، به ویژه شکلات، پنیر، آجیل، الکل و MSG، در برخی افراد باعث سردرد می شوند. (MSG یک مکمل غذایی است که در بسیاری از غذاها از جمله غذای چینی استفاده می شود.)
  • از دست دادن یک وعده غذایی ممکن است موجب سردرد شود.
  • استرس و تنش نیز عوامل خطرزا است. اغلب مردم در طول دوره افزایش استرس عاطفی یا فیزیکی دارای میگرن هستند.
  • دوره های مصرف قرص مانند ترکیب های استروژن تا زمانیکه متوقف شود. میگرن زنان در پایان مصرف قرص به عنوان جزء استروژن قرص  صرفنظر از سردرد معمولی متوقف می شود. این یک سردرد استروژن است.
  • سیگار کشیدن ممکن است موجب میگرن شود یا در درمان آنها مداخله کند.

علائم میگرن چیست؟

علائم و نشانه ها از فرد به فرد و از میگرن تا میگرن متفاوت است. پنج مرحله اغلب می تواند شناسایی شود.

Prodrome: هشدارهای مختلف می تواند قبل از یک میگرن وجود داشته باشد. این ممکن است از تغییر خلق (مثلا احساس عالی بودن، تحریک پذیر یا افسرده بودن) یا تغییر ظریف احساسات (از جمله طعم یا بوی جالب) تشکیل شود. خستگی و تنش عضلانی نیز شایع است.

Aura: این معمولا یک اختلال احساسی یا بصری است که قبل از مرحله سردرد پیش می آید. بعضی از بیماران لکه های کوری را به وجود می آورند (اسکاتومای نامیده می شوند) الگوهای هندسی یا فلش، چراغ های رنگارنگ را ببیند و یا از بین رفتن دید در یک طرف (همیونوپیا). در حالی که تشعشع های بصری رایج هستند، محرک ها و حتی اختلالات کلامی نیز شرح داده شده است.

سردرد: درد یک میگرنی معمولا در یک طرف سر قرار می گیرد، اما برخی از آنها در هر دو طرف رخ می دهد. درد همراه با حس خفگی ممکن است وجود داشته باشد. اکثر بیماران احساس تهوع و استفراغ می کنند. بیشتر به نور (فتوفوبیا) و صدا (فنوفوبیا) حساس هستند. این فاز ممکن است 4 تا 72 ساعت طول بکشد.

خاتمه سردرد: حتی اگر از راههای درمانی استفاده نشود، درد معمولا با خوابیدن متوقف میشود.

Postdrome: علائم دیگر، برای مثال ناتوانی در غذا خوردن، مشکلات عدم تمرکز یا خستگی، ممکن است پس از آنکه درد از بین برود، کاهش یابد.

 

بازگشت به لیست