علل ریزش مو چیست؟ (قسمت دوم)


ریزش مو برای هر شخصی میتواند نگران کننده باشد زیرا قسمت مهمی از زیبایی هر شخص به سلامت موها بستگی دارد. برای حفظ سلامت مو باید در مورد علل ریزش آن اطلاعات خوبی داشته باشیم تا نسبت که توقف ریزش بهترین روش را انتخاب کنیم.


علل ریزش مو چیست؟ (قسمت دوم)

5 .الگوی طاسی مردانه

از هر 3 مرد 2 نفر دچار ریزش مو پس از سن 60 سال میشوند، و در بیشتر اوقات علت آن الگوی ریزش موی مردانه است. عامل این نوع ریزش مو، ترکیبی از ژن ها و هورمون های جنسی مردانه است، که از یک الگوی کلاسیک که در آن موهای روییده شده روی شقیقه ها عقب نشینی می کنند.و یک خط رویش M شکل ایجاد می کنند.

چه کاری میتوان انجام داد؟ محلول های موضعی ماننند ماینوکسیدیل (راژِین) و داروهای خوراکی مثل فیناستراید میتوانند موجب توقف ریزش مو یا حتی باعث مقداری رویش نیز بشوند. جراحی های پیوند مو یا انتقال مو نیز می تواند یک گزینه دیگر باشد.

6. وراثت

ریزش موی مردانه آندروژنیک یا آندوژنیک آلوپسی، اساسا نسخه زنانه الگوی طاسی مردانه است. اگر در خانواده ای زندگی میکنید که خانم ها در یک سن خاص ریزش مو را تجربه می کنند ممکن است به این مشکل میتلا شوید.

تنها درمان شناخته شده برای درمان موضعی این مشکل استفاده از ماینوکسیدیل است. این محلول بدون نسخه پزشک نیز در دسترس است.

7. استرس روحی

استرس روحی روانی کمتر از استرس فیزیکی باعث ریزش مو میشود، این نوع ریزش به عنوان مثال ممکن است پس از جدایی، پس از فوت اقوام یا شخص مهم در زندگی، یا در دوران مراقبت از والدین پیر اتفاق بیوفتد. اما معمولا استرس روحی عامل اصلی ریزش نیست بلکه ممکن است ریزش مو را تشدید کند.

چه کاری میتوان انجام داد؟ همانطور که ریزش مو بر اثر استرس فیزیکی پس از رفع مشکل برطرف می شود، استرس روحی نیز همینطور است.اقداماتی برای مبارزه با استرس انجام دهید مانند گفتار درمانی، ورزش کردن، یوگا و...

8. کم خونی

تقریبا از بین هر 10 خانم 20-49 ساله یک نفر از کم خونی ناشی از کمبود آهن (شایع ترین نوع آنمی) رنج می برند، و این علت ریزش مو قابل برطرف شدن است.

ایتدا باید آزمایش خون بدهید تا کمبود آهن بدن شما اثبات شود بهد از اثبات آن میتوانید از مکمل های آهن طبق دستور پزشک معالج خود استفاده کنید. علائم کم خونی علاوه بر ریزش مو، خستگی، سردرد، سرگیجه، رنگ پریدگی پوست و سرد بون دست و پاها است.

9. کم کاری تیروئید

هیپوتیروئیدیسم یک اصطلاح پزشکی برای غده تیروئید کم کار است. این غده کوچک در گردن هورمون هایی را تولید می کند که برای سوخت و ساز بدن و رشد و ترمیم بدن بسیار حیاتی هستند و وقتی هورمون های کافی تولید نکند موجب ریزش مو می شود. برای تشخیص این مشکل ابتدا باید آزمایش بدهید تا علت ثابت شود. سپس طبق نظر پزشک معالج داروهای تیروئید مصرف کنید تا هم سطح تیروئید شما و هم وضعیت موهای شما به حالت طبیعی بازگردد.

 

بازگشت به لیست