زبان سفید، علائم و نشانه ها


سفید شدن زبان زمانی رخ می دهد که یک بافت یا پوششی از باکتری ها و باقیمانده ها سطحی به ظاهر سفید رنگ را روی سطح زبان بوجود آورند.


زبان سفید، علائم و نشانه ها

سفید شدن زبان:

تغییرات رنگی مربوط به زبان میتواند منجر به یک نگرانی بی مورد شود که به توجه پزشکی نیاز دارد. اغلب زبان سفید ممکن است توسط یک پوشش قابل رفع از خرده های مواد غذایی یا پلاک های مواد غذایی است. از طرف دیگر، ممکن است یک عفونت قارچی مثل برفک دهانی – لکوپلاکیا، لیکن پلان دهان، لکوپلاکیای مویی، و لینه آ آلبا باشد.

زبان سفید، علائم و نشانه ها

سفید شدن زبان دلایل مختلفی دارد شامل:

کم آب شدن بدن مانند زمانیکه بمدت طولانی از زبان خود برای خوردن و آشامیدن یا صحبت کردن استفاده نکرده باشید.

خشکی دهان

سفید شدن لایه بالای زبان و یا حضور لکه های سفید یا تکه هایی در زبان نیز می تواند با عفونت، تحریک و یا التهاب مزمن سطح زبان دیده شود. بعضی از عفونت های دهان، به ویژه عفونت های کاندیدای مخمری که ( بعنوان برفک دهانی شناخته می شود)، با رویت سطح سفید زبان مشخص می شوند.

عوامل خطر زا برای مشکلات زبان چیست؟

بسته به مشکل زبان، عواملی مثل سیگار کشیدن، نوشیدن الکل، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، عفونت های ویروسی، سیستم ایمنی تضعیف شده و حتی استرس باعث تشدید این بیماری می شود.

تشخیص این نوع بیماری های دهانی معمولا با نمونه گیری ترجیحا بایوپسی در دندانپزشکی ها  یا توسط متخصصین گوش و حلق و بینی انجام میشود، و با توجه به نوع بیماری توصیه های درمانی لازم به بیمار ارائه می شود.

 

 

بازگشت به لیست